Vækst og merværdi i landbruget

Vækst og merværdi i landbruget
Projektansvarlig
Videnspredning for projektet
Blev kunde ved tilfældighed

Artikel i LandbrugsAvisen 29. november 2013

Misforståelser hindrer optimal rådgivning

Artikel i LandbrugsAvisen 29. november 2013

Dyrk din by – spis den

Artikel – Information.dk 15. juni 2013

Specialproduktion giver værditlvækst

Artikel om specialproduktion samt annonce i Agrovis blad om webinaret.

Webinarer godt modtaget

Vurdering af webinarer i LandbrugsAvisen

Syv teams dyster om budgetter

Artikel i LandbrugsAvisen, 1. november 2013

Formålet med projektet er at understøtte landbrugsvirksomhedernes vækst og indtjening.

Dette gøres ved at demonstrere:

  • Virksomhedsrådgivning der understøtter de store og/eller komplekse landbrugsvirksomheder i strategi, ledelse og forretningsudvikling
  • Metoder og værktøjer målrettet landmænd som ønsker at gå nye veje indenfor produktion og afsætning. Værditilvæksten skabes enten ved en større andel af værdikæden eller produktdifferentiering indenfor fødevarer og non-food.
  • Økonomistyring målrettet forskellige typer landbrugsvirksomheder, så ledelsen og andre sikres den nødvendige information for at få et godt strategisk beslutningsgrundlag samt opfølgning på den løbende drift.

Effekten af projektet er at bidrage til løbende udvikling af landbrugsvirksomhederne, så de fremover vil være et stort aktiv for det lokale samfund, som de er en del af - herunder skabelse af arbejdspladser og liv i landdistrikterne. Endvidere bidrager projektet til den strategiske forretningsudvikling af landbrugsvirksomhederne til miljøvenlig og bæredygtig produktion med vægt på dyrevelfærd, økologi, og sunde og differentierede fødevarer til den danske befolkning samt mulighed for eksport af differentierede landbrugsprodukter og landbrugsfaglig viden.

Projektet bidrager til at fremme en faglig og bæredygtig udvikling for hele værdikæden, gennem praksisnær vidensdannelse og formidling af løsninger, der kan understøtte produktion, forarbejdning og afsætning i såvel stor som lille skala.

Londons landbrug langt fremme

I England er der tradition for at bringe landbruget ind i byerne, så beboerne også kan få fordele af det. OL i London 2012 var en unik mulighed for at profilere fødevareerhvervet. Vi kan gøre det samme i Danmark med Kulturhovedstad 2017.

Urban farming bofællesskab – landbrug med sociale perspektiver

Det er efterhånden veldokumenteret på kryds og tværs, at nærhed til dyr og planter, gerne i et fællesskab, har en gavnlig effekt på mennesker. En gruppe fra et Green Care projekt i Finland har været i Danmark for at dele deres erfaringer og lære af vores.

Økonomistyring – udvikling og demonstration

Indlæg til Kick Off-møde den 21/1 2013 for projektgruppe

Økonomistyring Produkt-produktion-rådgivning

Indlæg på Økonomiforum den 7. marts 2013 for økonomichefer i DLBR

Landbrug i byen anvendes som løftestang

Der er sat et gastronomisk beløb af til at få ændret de udsatte Aarhusområder Gellerupparken og Toveshøj fra ghetto til attraktiv bydel. Urban farming er med VFL’s indsats indtænkt som element og løftestang i bestræbelserne på at nå i mål.

Din guide til LinkedIn

For at blive en del af LinkedIn-gruppen ”Forretningsudvikling i landbruget” er du nødt til at oprette en profil på LinkedIn

Nyhedsbrev vedr. spørgeundersøgelsen

14 % er i gang med eller overvejer værditilvækst

Konklusioner fra spørgeundersøgelse

Markedspotentiale og konklusioner fra spørgeundersøgelsen

Værditilvækst - markedsanalyse

Indlæg for Familielandbrugets bestyrelse 12. april

Koncept for gennemførelse af stormøder og workshops

Aktivitetsoversigt for helhedsorienteret Rådgivning til værditilvækstere i forbindelse med stormøder og workshops

Idekatalog til gennemførelse af workshops og stormøder

Slideshow med forskellige temaer til workshops og stormøder

Dagsorden og vejledning til workshops og stormøder

Workshop-koncept – praktisk drejebog

Diverse slides til workshops og stormøder

Markeder og definitioner

Her afsættes specialprodukterne

Resultater fra spørgeundersøgelsen 13. august 2013, hvor produkterne afsættes

Rådgivning skal flytte fokus fra produkt til marked

Resultater fra spørgeundersøgelsen 13. august 2013 – Ændring af landmandens fokus

Flere landmænd med nye forretningsområder

Orientering til direktører/økonomichefer: Spørgeskemaundersøgelse

Spørgeramme ved opstart af værditilvækst

Oversigt over overvejelser ved opstart af værditilvækst

Derfor skifter landmænd produktion ud med nye forretningsområder

Resultater fra spørgeundersøgelsen 13. august 2013 – Motivation for Værditilvækst

Landbrug midt i byen

Urban Farming handler om at drive landbrug i byerne. Interessen for denne type landbrugs mange ansigter og iboende muligheder stiger støt.

Byer med fødevareproduktion indtænkt i drifts- og udviklingspolitik

I flere engelske kommuner er fødevarer tænkt lige så naturligt ind i alle hjørner af den offentlige administration, som det er tilsigtet i Danmark at tænke natur og miljø ind på tværs og overalt.

Budgetmatch for kvægbrugere og deres rådgivningsteam

Har I et rådgivningsteam, som laver tip top budgetarbejde, og som samtidig er super skarpt på at forbedre bundlinjen hos kvægbrugeren? Så meld kvægbrugeren og hans team til Budgetmatch 2014.

Workshop deltidslandmænd & rådgivere

Workshop afholdt for deltidslandmænd og rådgivere for deltidslandmænd – 21. august 2013

Spørgeundersøgelse_resultater

SurveyXact udskriften

Lær af lægerne - og bliv bedre til at lytte og forstå

Sådan lyder deltidslandmændenes anbefaling til deres rådgivere, når snakken falder på, hvorfor så få deltidslandmænd bruger DLBR´s produkter. Eller som Søren Kierkegaard formulerede det i 1859:

Ø90 vinder over Excel

Ø90 er betydeligt mere effektivt til produktion af små regnskaber end Excel og giver en langt mindre fejlmargin. I LandboNord har man taget konsekvensen og flyttet samtlige små skatteregnskaber til Ø90.

Inspirations-webinar til landmænd

- som tænker specialproduktion, værditilvækst.

Kick off for landmænd og rådgivere - 28. oktober 2013

Fokusgruppe Kvæg ”BudgetMatch”. Beskrivelse af plan for budget og budgetopfølgning 2014

Guideline til rådgivere om deltidslandmænd

På basis af interviews med deltidsrådgivere og deltidslandmænd er der udarbejdet en guideline for hvad man som rådgiver skal være opmærksom på, når man vil rådgive om driftsøkonomiske produkter i forhold til deltidssegmentet.

Invitation - 28. oktober 2013

BudgetMatch for kvægbrugere og deres rådgivningsteam

Kommunikationsplan

Kommunikationsplan for projekt Økonomistyring

Virksomhedsrådgiverens Værktøjskasse

Værktøjskassen giver overblik over virksomhedsrådgiverens værktøjer i rådgivningens syv faser

SPIN-SALG

Salg handler om at hjælpe kunden med at træffe den rigtige beslutning. SPIN-SALG er en teknik, der hjælper dig til at fokusere på kundens behov og ønsker fremfor de vante produkter.

Kunden kontaktes

Når du kontakter en potentiel kunde, indeholder denne fase de værtøjer, du med fordel kan anvende for at optimere dine chancer for et potentielt salg

Telefonsalg – de gode råd

Telefonsalg skal sælge et møde med kunden, skaffe nye kunder, nye opgaver og skabe mersalg. Forberedelse og en systematisk tilgang til opgaven gør det muligt at gennemføre samtalerne professionelt og effektivt.

Det blanke papir

Det blanke stykke papir er et billede på den mentale tilstand, du skal anlægge i mødet med kunden. Du skal være fordomsfri, nysgerrig, lyttende og spørgende og gemme dine egne holdninger og løsningsforslag til senere.

SKSS

SKSS (Situation, Komplikation, Spørgsmål og Svar) tager udgangspunkt i de observationer, du har gjort ved det første møde/den første kontakt.

Helhedsorienteret Risikostyring

Helhedsorienteret Risikostyring omfatter alle væsentlige risici på bedriften og deres samspil.

Bedriften analyseres

I analysefasen afdækker du din kundes behov, udfordringer og potentialer ved at stille de rigtige spørgsmål, som udfordrer din kundes indsigt. De forskellige værtøjer giver hvert deres bud på at gribe denne proces an.

Opgaven defineres

Du har nu analyseret bedriften, og den endelige opgave skal defineres. Denne fase går derfor ud på at trække de relevante behov – skabt i analysefasen – frem og tilbyde en værdiskabende rådgivning som løsning.

Løsning og tilbud

I denne fase sammensættes pakken af værdiydelser i den rigtige rækkefølge afhængigt af kundens behov. Her handler det især om at præsentere en udviklingsproces, som gør kunden tryg, og som er konkurrencedygtig på kvalitet og pris.

Holdet sættes

Din rolle som virksomhedsrådgiver er i denne fase at finde de rigtige interne og/eller eksterne kompetencer til opgaven. Du skal sammensætte et hold, der kan matche din kunde og sikre et tæt samarbejde.

Implementering og drift

Som virksomhedsrådgiver skal du være resultatorienteret og proaktiv samtidig med, at du sikrer kunden og holdet den rette sparring og opfølgning

SWOT - virksomhedsanalyse

Virksomhedsanalysen beskriver virksomhedens stærke og svage sider, trusler og muligheder. Det er en temperaturmåling på virksomheden.

Kapitalfremskaffelse

Følg guiden til kapitalfremskaffelse for værditilvækstere

Værdikædeanalyse

Benyt regnearket til at afdække omkostningsstrukturen i hvert led af værdikæden på et specialprodukt

Effektkortet

Effektkortet er et procesværktøj, der kan sikre dig mest mulig effekt i udviklingen af enten dit projekt, din virksomhed eller dig selv.

Helhedsorienteret Risikostyring

Helhedsorienteret Risikostyring omfatter alle væsentlige risici på bedriften og deres samspil.

Før mødet

Denne fase danner fundamentet for rådgivningsforløbets følgende faser. Her skaber du et grundlæggende kendskab til din kunde og den virksomhed, du står overfor, så du fremstår troværdig og præcis, når kunden kontaktes.

EFU-modellen

EFU-modellen er en hjælp til at fokusere på din kundes behov og til at beskrive dit produkt eller din ydelse bedst muligt.

Elevatortale

Elevatortalen er et værktøj, der giver dig 30 sekunder til at præsentere dig selv, din virksomhed eller dit produkt på en klar og præcis måde, så du sikrer, at dit budskab brænder igennem.

Forberedelse

Inden et kundemøde kan det være en fordel at undersøge, hvilket fokus kunden har, og hvilke områder og emner der er vigtige.

Best Practice – Budget og -opfølgning på resultat - og hvordan I kan implementere det hos jer

En gruppe DLBR virksomheder har givet deres bud på Best Practice for budget og -opfølgning på det øko-nomiske resultat.

Best practice - Budget og opfølgning på resultat

Workshop deltidsrådgivere 19. november 2013

Demonstration af erfaringer økonomistyring til deltidslandmænd

Spændende netværksdag hos Aarstiderne

En koncentreret gruppe af virksomhedsrådgivere var i primo november samlet til en netværksdag, der både gav deltagerne en faglig opdatering og et unikt indblik i Aarstiderne som virksomhed

Uddannelsesguide

Som virksomhedsrådgiver kan du med fordel bygge videre på dine kompetencer med en eller flere af de udvalgte uddannelser, som du kan læse mere om her.

Case 4 - LandboSyd

Præsentation af projekt og indgåelse af aftale

Case 5 - anonymiseret

Interview

Case 6 - anonymiseret

Interview

Drejebog til fokusgruppemøder

En komplet vejledning til gennemførelse af fokusgruppemøde i værditilvækst

Virksomhedsrådgivning – en ny dagsorden i rådgivningen

Magasinet Virksomhedsrådgivning – en ny dagsorden i rådgivningen afslutter tre succesfulde år med Projekt Virksomhedsrådgivning.

Opsamling, fokusgruppe, AgriNord

Indhold og kommentarer til mødet.

Flere vil have rådgivning om urban farming

Landbrug og fødevareproduktion i byerne bliver mere og mere udbredt i Danmark. Videncentret for Landbrug, der er involveret i urban farming i Aarhus Vest, modtager stadig flere henvendelser om rådgivning i forbindelse med etablering af landbrug i byen.

Urban Gellerup Farming

Økologisk bæredygtigt jordbrugsfællesskab.

Bæredygtige undervisningshaver i fartsænkende plantekasser i Urban Gellerup Farming

Bachelorprojekt af Tina Heldgaard Hitz.

Notat om vejledning til kalkulation

Opsamling på eksterns konsulents arbejde med kalkulation.

Rådgivning af værditilvækster – samarbejde med erhvervsråd

Opsamling på demonstration med deltagelse af landmand og erhvervsråd.

Demonstration ved kalkulation ved IPM

Markvandring 24. juni 2013 i Horsens.

PP til fokusgruppemøder

Intro til værditilvækst samt spørgeramme.

Opsamling, fokusgruppe 1

Indhold og kommentarer til mødet.

Opsamling, fokusgruppe 1

Indhold og kommentarer til mødet.

Opsamling, fokusgruppe 1

Indhold og kommentarer til mødet

Hvordan gik fokusgruppemødet?

Evaluering af fokusgruppemøde.

Tilmelding webinarer på LandbrugsInfo

Tilmeldingsside til webinarer.

Forbrugertrends - værditilvækst

Peter Reimers leverance i Værditilvækst om forbrugertrends.

Liste over relevante rådgivningsvirksomheder

Kort beskrivelse af relevante samarbejdspartnere.

Kompetencekrav til rådgivere

Oversigt over kompetencekrav

Overvejelser ved nicheproduktion

Gustaf fortæller om business case mv., hvad der skal til for at komme i gang og fortsætte.

Markedsanalyse for værditilvækstere

En beskrivelse af, hvordan værditilvækstere kan gennemføre en markedsanalyse.

Landmænd overvejer nye forretningsområder

Et kort sammendrag af undersøgelsen med de 7.000 landmænd.

Strategi og forretningsplan for værditilvækst på landbrug

Ved egen forretningsudvikling er der behov for at sætte fokus på markedet og kundernes behov.

Workshop - demo

Hvordan sætter vi innovation på dagsordenen?

Forretningsmodeller – mængder og definitioner

Hvilke forretningsmuligheder og organisationsformer har producenterne i forbindelse med værditilvækst på deres landbrug?

Økologien og bønderne i de kommende år - mod nye visioner eller?

Hvilke udviklingsveje har de økologiske producenter?

Detailhandelens forbrugertyper og deres ”værdikøb”

Hvem er det, der køber vores produkter, og hvorfor?

Fødevareproducenter - Behov for sparring

Hvilken sparring skal rådgivning give værditilvæksterne?

Læringspunkter til demonstrationer

Læringspunkter til demonstrationer. Hvor skal fokus være?

Bannerreklame for webinar, LandbrugsAvisen

Tilmeldingsprocedure.

Inspirations-webinar til landmænd om Værditilvækst

Kend dine kundegrupper, salgskanaler og forbedre din forretning

Inspirations-webinar til landmænd om Værditilvækst

Kend din fremstillingspris på dine specialprodukter.

Inspirations-webinar til landmænd om Værditilvækst

Kend dine muligheder for kapitalfremskaffelse.

Inspirations-webinar til landmænd om Værditilvækst

Lav en god kontrakt.

Inspirations-webinar til landmænd om Værditilvækst

Nye trends og forretningsmuligheder.

Direkte afsætning i Holland. – De Eerste. Et familieforetagende med store ambitioner

Erfaringer fra udlandet omkring afsætning direkte til forbrugerne samt B2B.

Kortlægning af 571 værditilvækster

Kortlægning af 571 værditilvækster viser den geografiske spredning på stikprøven på 7000 landmænd som svarede på spørgeskemaet.

Skabelon til finansiering

Skabelon med forklarende tekst til finansiering.

Finansieringscase

Eksempel på finansiering. slideshow.

Risikovurdering af finansiering mv.

Risikovurdering i finansieringsmæssig sammenhæng.

Oversigt tilskudsmuligheder

Oversigt tilskudsmuligheder for værditilvækstere

Standardaftale med detailbutik

Skabelon til standardaftale med detailhandelsbutik. Hvilke forhold skal indgå?

Vejledning til standardaftale med detailbutik

I vejledningen kommenteres de punkter, som skal udfyldes i aftaleudkastet.

Indspil til INNO

Urban Farming

Business Boards ved 2 landmænd med værditilvækst

Business Boards til værditilvækster er afprøvet med stor effekt. Læs om procesforløbet og læringspunkterne.

Interessentanalysen

Spot dine vigtigste interessenter og udarbejd den rette involveringsstrategi





Fra faglighed til forretningsudvikling

Se omtale af uddannelsen for virksomhedsrådgivere.

Opstart uddannelsen Strategi & Forretningsudvikling

Med udgangspunkt i et effektkort afstemmer kursist og dennes leder forventningerne til eget og organisationens udbytte af uddannelsen.

Uddannelsen Strategi & Forretningsudvikling – Kollegial Sparring

Et af elementerne i uddannelsen er Action Learning, hvor deltagerne bringer deres nye viden i spil ved deres kunder.

Tværfaglig strategisk rådgivning og implementering

Understøtte virksomhedsrådgiverens møde med landmanden mv. Se bilag.

Implementering af Virksomhedsrådgivning

Møderække hos DLBR virksomhederne.

Implementering af Virksomhedsrådgivning

Inputs til værktøjskassen - Forberedelsesfasen.

Implementering af Virksomhedsrådgivning

Inputs til værktøjskassen. Følge op, sparre og sikre drift.

Implementering af Virksomhedsrådgivning

Inputs til værktøjskassen. Første kundekontakt.

Implementering af Virksomhedsrådgivning

Inputs til værktøjskassen. Løsningstilbud.

Implementering af Virksomhedsrådgivning

Inputs til værktøjskassen. Sætte holdet.

Implementering af Virksomhedsrådgivning

Inputs til forretningsplan.

Implementering af Virksomhedsrådgivning

Definere opgaven.

Implementering af Virksomhedsrådgivning

Inputs til strategi.

Implementering af Virksomhedsrådgivning

Inputs til dialogværktøjer og rådgivningsproces.

Implementering af Virksomhedsrådgivning

Værktøjskassen.

Implementering af Virksomhedsrådgivning

Virksomhedsrådgiverens værktøjskasse.

Seminar – Bestyrelsen i FOKUS, 28. februar 2013

Seminar med overskrifterne - Hvorfor bestyrelse og kom godt fra start samt Den strategiske tilgang fra bestyrelsen i dialogen med banken – et gensidigt partnerskab.

Indlæg Kvægkongressen 25. og 26. februar 2013

Leder, sæt dig for bordenden – for et Advisory Board

Workshop ARoS, 30. januar 2013

Workshop og netværk for ledere af virksomhedsrådgivere.

Netværksarrangement 4. november 2013 på Aarstiderne

Netværk for deltagere på virksomhedsrådgiveruddannelsen 2012/2013.

Indlæg på Økonomikonferencen 3.-4. oktober 2013

Indlæg af Mikael Vest, Vinderstrategi A/S Forretningsudvikling i praksis.

Demonstration af virksomhedsrådgivning hos Jysk Landbrugsforening

Virksomhedsrådgivning & Benchmarking 18. november 2013.

Præsentation af Virksomhedsrådgiver-værktøjskassen

Gefion Landboforening den 16. december 2013.

Interviewguide til landmænd og rådgivere

Interviewskabelon for opfølgning på caseforløb 2013 vedr. implementering af økonomistyring

Invitation til deltagelse i fokusgrupper

For Produktions- og Økonomistyring på kvægbedrifter

Sammenhæng mellem økonomi og strategi

Møde caselandmand og LandboThy 30. april 2013

Budgettet omsætter strategi til handlinger

Artikel i Magasinet Kvæg december 2013

Guideline til rådgivning af deltidslandmanden

En række interviews af deltidslandmænd og deltidsrådgivere vedrørende brug af regnskabs- & økonomiprodukter viser et stort behov for en bedre behovsafdækning, og ikke mindst at kunne lytte først og spørge bagefter

Mød uforberedt op – til gavn for din kunde

Guideline til rådgivere om behovsafdækning indenfor økonomistyring.

Behovsafdækning indenfor økonomistyring

Guideline og sammendrag af interviews med landmænd og rådgivere

Workshop II for deltagende DLBR-virksomheder

Dagsorden og slides. Guthenborg den 31. oktober 2013.

Workshop om Best Practice for Budgetopfølgning på resultat

Indbydelse til workshop den 9/10, 23/10 og 30/10 2013

Program til workshop

Workshop om Best Practice for budgetopfølgning på resultat den 9/10, 23/10 og 30/10 2013

Deltagerliste Workshop for Budgetopfølgning

Workshop for udvikling Best Practice for Budget og opfølgning på resultat. En møderække med 3 møder med udarbejdelse af Best Practice og tilhørende værktøjer

Præsentation af workshoppens indhold

Indhold og formål med workshop den 9/10 2013

Invitation/tilbud til kommende workshop

Program for kursus: Ø90 Økonomistyring, Budgetopfølgning - Workshop

Aftalebrev Djursland Landboforening

Aftale om brugertestforløbet ” Ø90 Budget – sådan, Budgetoverslag – afprøvning og bruger evaluering” og skabelon til testlandmændene

Brev til testlandmand

Djursland Landboforenings udsendte breve til testlandmænd

Spørgeramme og besvaret brugertest Ø90

Djursland Landboforenings brugertest Ø90 Budgetoverslag

Introbrev Ø90 Budget – sådan, Budgetoverslag, – afprøvning og brugerevaluering

Introbrev til LMO vedr. afprøvning af en ny type vejledning

Spørgeramme og besvaret brugertest Ø90

LMOs brugertest Ø90 Budgetoverslag

Møde med dommerpanel – BudgetMatch 17. december 2013

Præsentation af BudgetMatch, forløb og fastsættelse af evalueringskriterier

Indlæg i Lund vedr. virksomhedsrådgivning

Se PowerPoint fra møde i Lund 7. oktober 2013 vedr. virksomhedsrådgivning v. Ejnar Schultz.

Bestyrelsesmedlemmets personlige kvalifikationer

De syv dyder, der danner bestyrelsesmedlemmets personlige kvalifikationer.

Personlige udviklingstrin og dets betydning for bestyrelsesarbejdet

Denne artikel giver dig et ud af flere perspektiver på, hvor du kan finde ejerlederen og hvilke karakteristika du skal være opmærksom på.

Webinars om værditilvækst

Fem webinars, der beskriver forskellige udfordringer ved værditilvækst.

Forretningsmodel

Forretningsmodellen anvendes til at udfordre virksomheden på nye eller eksisterende værdiydelser. Når du laver en forretningsmodel, bliver du skarp på, hvem virksomhedens kunder er, hvilke værdiydelser der er brug for, og hvordan de produceres.

Artikel i Mark nr. 6 – juni 2013. Advisory board

Når virksomheden vækster, kan et advisory board hjælpe med udfordringerne.

Implementering af virksomhedsrådgivning

Virksomhedsrådgivning hos DLBR virksomhed.

Implementering Virksomhedsrådgivning

Inputs til implementering hos DLBR virksomhed.

Fokusgruppeinterview

Opsamling LandboSyd.

Hvor skal rådgivningen understøtte værditilvæksterne?

Erfaringsopsamling fra demonstration/rådgivningsforløb med LHN.

Budget og opfølgning på resultat – produktet til kunderne

Budget og opfølgning på resultat skal betragtes som ét samlet produkt, idet budgettet skal være lavet så det egner sig til resultatopfølgning.

Anvendelse af alternativer og steder

Budgetterings- og opfølgningsprocessen - best practice

Aktivitetsplan og Kundeaftaler

Priser i budget og analyser

Oplysningsskema fra MARK til ØKONOMI

Periodisering i budget og budgetopfølgning

Afstemning af lagre, intern omsætning mv.

Redaktionen

Notat vedr. udarbejdelse af værktøj – Majs på godt og ondt

Værktøjet giver økologiske landmænd svar på om majsdyrkning er økonomisk attraktivt på deres bedrift, på baggrund af forholdene i stald og mark.

Faktaark - Majs på godt og ondt – i mark og stald

”Majs på godt og ondt” er et værktøj, der værdisætter de mange faktorer, der påvirker markudbyttet af økologisk majs.

Eksempel på en værdikædeanalyse

To eksempler inden for værdikædeanalysen på hhv. kød og is.

Postkort - Forretningsudvikling i landbruget

Bliv en del af LinkedIn-gruppen ”Forretnings-udvikling i landbruget”.

Kommunikationsplan for Vækst og merværdi

Fælles tiltag

LinkedIn-gruppen Forretningsudvikling i landbruget

Print fra LinkedIn.

Afsluttende rapport

Forretningsudvik-ling i landbruget

Bliv en del af netværket i LinkedIn-gruppen og se fremad

Kapitalfremskaffelse til værditilvækst i landbrug

Generelt om kreditgivning af ny investeringer i værditilvækst landbrug

Kursus i Ø90 Økonomistyring

Workshop - Budget og -opfølgning på resultat - få lavet din egen virksomhedsinterne workshop.

Værktøjer til virksomhedsrådgivning

Virksomhedsrådgiverens værktøjskasse

Virksomhedsrådgiverens værktøjskasse er nu på gaden.