Londons landbrug langt fremme
I England er der tradition for at bringe landbruget ind i byerne, så beboerne også kan få fordele af det. OL i London 2012 var en unik mulighed for at profilere fødevareerhvervet. Vi kan gøre det samme i Danmark med Kulturhovedstad 2017.
Urban farming bofællesskab – landbrug med sociale perspektiver
Det er efterhånden veldokumenteret på kryds og tværs, at nærhed til dyr og planter, gerne i et fællesskab, har en gavnlig effekt på mennesker. En gruppe fra et Green Care projekt i Finland har været i Danmark for at dele deres erfaringer og lære af vores.
Økonomistyring – udvikling og demonstration
Indlæg til Kick Off-møde den 21/1 2013 for projektgruppe
Økonomistyring Produkt-produktion-rådgivning
Indlæg på Økonomiforum den 7. marts 2013 for økonomichefer i DLBR
Landbrug i byen anvendes som løftestang
Der er sat et gastronomisk beløb af til at få ændret de udsatte Aarhusområder Gellerupparken og Toveshøj fra ghetto til attraktiv bydel. Urban farming er med VFL’s indsats indtænkt som element og løftestang i bestræbelserne på at nå i mål.
Din guide til LinkedIn
For at blive en del af LinkedIn-gruppen ”Forretningsudvikling i landbruget” er du nødt til at oprette en profil på LinkedIn
Nyhedsbrev vedr. spørgeundersøgelsen
14 % er i gang med eller overvejer værditilvækst
Konklusioner fra spørgeundersøgelse
Markedspotentiale og konklusioner fra spørgeundersøgelsen
Værditilvækst - markedsanalyse
Indlæg for Familielandbrugets bestyrelse 12. april
Koncept for gennemførelse af stormøder og workshops
Aktivitetsoversigt for helhedsorienteret Rådgivning til værditilvækstere i forbindelse med stormøder og workshops
Idekatalog til gennemførelse af workshops og stormøder
Slideshow med forskellige temaer til workshops og stormøder
Dagsorden og vejledning til workshops og stormøder
Workshop-koncept – praktisk drejebog
Diverse slides til workshops og stormøder
Markeder og definitioner
Her afsættes specialprodukterne
Resultater fra spørgeundersøgelsen 13. august 2013, hvor produkterne afsættes
Rådgivning skal flytte fokus fra produkt til marked
Resultater fra spørgeundersøgelsen 13. august 2013 – Ændring af landmandens fokus
Flere landmænd med nye forretningsområder
Orientering til direktører/økonomichefer: Spørgeskemaundersøgelse
Spørgeramme ved opstart af værditilvækst
Oversigt over overvejelser ved opstart af værditilvækst
Derfor skifter landmænd produktion ud med nye forretningsområder
Resultater fra spørgeundersøgelsen 13. august 2013 – Motivation for Værditilvækst
Landbrug midt i byen
Urban Farming handler om at drive landbrug i byerne. Interessen for denne type landbrugs mange ansigter og iboende muligheder stiger støt.
Byer med fødevareproduktion indtænkt i drifts- og udviklingspolitik
I flere engelske kommuner er fødevarer tænkt lige så naturligt ind i alle hjørner af den offentlige administration, som det er tilsigtet i Danmark at tænke natur og miljø ind på tværs og overalt.
Budgetmatch for kvægbrugere og deres rådgivningsteam
Har I et rådgivningsteam, som laver tip top budgetarbejde, og som samtidig er super skarpt på at forbedre bundlinjen hos kvægbrugeren? Så meld kvægbrugeren og hans team til Budgetmatch 2014.
Workshop deltidslandmænd & rådgivere
Workshop afholdt for deltidslandmænd og rådgivere for deltidslandmænd – 21. august 2013
Spørgeundersøgelse_resultater
SurveyXact udskriften
Lær af lægerne - og bliv bedre til at lytte og forstå
Sådan lyder deltidslandmændenes anbefaling til deres rådgivere, når snakken falder på, hvorfor så få deltidslandmænd bruger DLBR´s produkter. Eller som Søren Kierkegaard formulerede det i 1859:
Ø90 vinder over Excel
Ø90 er betydeligt mere effektivt til produktion af små regnskaber end Excel og giver en langt mindre fejlmargin. I LandboNord har man taget konsekvensen og flyttet samtlige små skatteregnskaber til Ø90.
Inspirations-webinar til landmænd
- som tænker specialproduktion, værditilvækst.
Kick off for landmænd og rådgivere - 28. oktober 2013
Fokusgruppe Kvæg ”BudgetMatch”. Beskrivelse af plan for budget og budgetopfølgning 2014
Guideline til rådgivere om deltidslandmænd
På basis af interviews med deltidsrådgivere og deltidslandmænd er der udarbejdet en guideline for hvad man som rådgiver skal være opmærksom på, når man vil rådgive om driftsøkonomiske produkter i forhold til deltidssegmentet.
Invitation - 28. oktober 2013
BudgetMatch for kvægbrugere og deres rådgivningsteam
Kommunikationsplan
Kommunikationsplan for projekt Økonomistyring
Virksomhedsrådgiverens Værktøjskasse
Værktøjskassen giver overblik over virksomhedsrådgiverens værktøjer i rådgivningens syv faser
SPIN-SALG
Salg handler om at hjælpe kunden med at træffe den rigtige beslutning. SPIN-SALG er en teknik, der hjælper dig til at fokusere på kundens behov og ønsker fremfor de vante produkter.
Kunden kontaktes
Når du kontakter en potentiel kunde, indeholder denne fase de værtøjer, du med fordel kan anvende for at optimere dine chancer for et potentielt salg
Telefonsalg – de gode råd
Telefonsalg skal sælge et møde med kunden, skaffe nye kunder, nye opgaver og skabe mersalg. Forberedelse og en systematisk tilgang til opgaven gør det muligt at gennemføre samtalerne professionelt og effektivt.
Det blanke papir
Det blanke stykke papir er et billede på den mentale tilstand, du skal anlægge i mødet med kunden. Du skal være fordomsfri, nysgerrig, lyttende og spørgende og gemme dine egne holdninger og løsningsforslag til senere.
SKSS
SKSS (Situation, Komplikation, Spørgsmål og Svar) tager udgangspunkt i de observationer, du har gjort ved det første møde/den første kontakt.
Helhedsorienteret Risikostyring
Helhedsorienteret Risikostyring omfatter alle væsentlige risici på bedriften og deres samspil.
Bedriften analyseres
I analysefasen afdækker du din kundes behov, udfordringer og potentialer ved at stille de rigtige spørgsmål, som udfordrer din kundes indsigt. De forskellige værtøjer giver hvert deres bud på at gribe denne proces an.
Opgaven defineres
Du har nu analyseret bedriften, og den endelige opgave skal defineres. Denne fase går derfor ud på at trække de relevante behov – skabt i analysefasen – frem og tilbyde en værdiskabende rådgivning som løsning.
Løsning og tilbud
I denne fase sammensættes pakken af værdiydelser i den rigtige rækkefølge afhængigt af kundens behov. Her handler det især om at præsentere en udviklingsproces, som gør kunden tryg, og som er konkurrencedygtig på kvalitet og pris.
Holdet sættes
Din rolle som virksomhedsrådgiver er i denne fase at finde de rigtige interne og/eller eksterne kompetencer til opgaven. Du skal sammensætte et hold, der kan matche din kunde og sikre et tæt samarbejde.
Implementering og drift
Som virksomhedsrådgiver skal du være resultatorienteret og proaktiv samtidig med, at du sikrer kunden og holdet den rette sparring og opfølgning
SWOT - virksomhedsanalyse
Virksomhedsanalysen beskriver virksomhedens stærke og svage sider, trusler og muligheder. Det er en temperaturmåling på virksomheden.
Kapitalfremskaffelse
Følg guiden til kapitalfremskaffelse for værditilvækstere
Værdikædeanalyse
Benyt regnearket til at afdække omkostningsstrukturen i hvert led af værdikæden på et specialprodukt
Effektkortet
Effektkortet er et procesværktøj, der kan sikre dig mest mulig effekt i udviklingen af enten dit projekt, din virksomhed eller dig selv.
Helhedsorienteret Risikostyring
Helhedsorienteret Risikostyring omfatter alle væsentlige risici på bedriften og deres samspil.
Før mødet
Denne fase danner fundamentet for rådgivningsforløbets følgende faser. Her skaber du et grundlæggende kendskab til din kunde og den virksomhed, du står overfor, så du fremstår troværdig og præcis, når kunden kontaktes.
EFU-modellen
EFU-modellen er en hjælp til at fokusere på din kundes behov og til at beskrive dit produkt eller din ydelse bedst muligt.
Elevatortale
Elevatortalen er et værktøj, der giver dig 30 sekunder til at præsentere dig selv, din virksomhed eller dit produkt på en klar og præcis måde, så du sikrer, at dit budskab brænder igennem.
Forberedelse
Inden et kundemøde kan det være en fordel at undersøge, hvilket fokus kunden har, og hvilke områder og emner der er vigtige.
Best Practice – Budget og -opfølgning på resultat - og hvordan I kan implementere det hos jer
En gruppe DLBR virksomheder har givet deres bud på Best Practice for budget og -opfølgning på det øko-nomiske resultat.
Best practice - Budget og opfølgning på resultat
Workshop deltidsrådgivere 19. november 2013
Demonstration af erfaringer økonomistyring til deltidslandmænd
Spændende netværksdag hos Aarstiderne
En koncentreret gruppe af virksomhedsrådgivere var i primo november samlet til en netværksdag, der både gav deltagerne en faglig opdatering og et unikt indblik i Aarstiderne som virksomhed
Uddannelsesguide
Som virksomhedsrådgiver kan du med fordel bygge videre på dine kompetencer med en eller flere af de udvalgte uddannelser, som du kan læse mere om her.
Case 4 - LandboSyd
Præsentation af projekt og indgåelse af aftale
Case 5 - anonymiseret
Interview
Case 6 - anonymiseret
Interview
Drejebog til fokusgruppemøder
En komplet vejledning til gennemførelse af fokusgruppemøde i værditilvækst
Virksomhedsrådgivning – en ny dagsorden i rådgivningen
Magasinet Virksomhedsrådgivning – en ny dagsorden i rådgivningen afslutter tre succesfulde år med Projekt Virksomhedsrådgivning.
Opsamling, fokusgruppe, AgriNord
Indhold og kommentarer til mødet.
Flere vil have rådgivning om urban farming
Landbrug og fødevareproduktion i byerne bliver mere og mere udbredt i Danmark. Videncentret for Landbrug, der er involveret i urban farming i Aarhus Vest, modtager stadig flere henvendelser om rådgivning i forbindelse med etablering af landbrug i byen.
Urban Gellerup Farming
Økologisk bæredygtigt jordbrugsfællesskab.
Bæredygtige undervisningshaver i fartsænkende plantekasser i Urban Gellerup Farming
Bachelorprojekt af Tina Heldgaard Hitz.
Notat om vejledning til kalkulation
Opsamling på eksterns konsulents arbejde med kalkulation.
Rådgivning af værditilvækster – samarbejde med erhvervsråd
Opsamling på demonstration med deltagelse af landmand og erhvervsråd.
Demonstration ved kalkulation ved IPM
Markvandring 24. juni 2013 i Horsens.
PP til fokusgruppemøder
Intro til værditilvækst samt spørgeramme.
Opsamling, fokusgruppe 1
Indhold og kommentarer til mødet.
Opsamling, fokusgruppe 1
Indhold og kommentarer til mødet.
Opsamling, fokusgruppe 1
Indhold og kommentarer til mødet
Hvordan gik fokusgruppemødet?
Evaluering af fokusgruppemøde.
Tilmelding webinarer på LandbrugsInfo
Tilmeldingsside til webinarer.
Forbrugertrends - værditilvækst
Peter Reimers leverance i Værditilvækst om forbrugertrends.
Liste over relevante rådgivningsvirksomheder
Kort beskrivelse af relevante samarbejdspartnere.
Kompetencekrav til rådgivere
Oversigt over kompetencekrav
Overvejelser ved nicheproduktion
Gustaf fortæller om business case mv., hvad der skal til for at komme i gang og fortsætte.
Markedsanalyse for værditilvækstere
En beskrivelse af, hvordan værditilvækstere kan gennemføre en markedsanalyse.
Landmænd overvejer nye forretningsområder
Et kort sammendrag af undersøgelsen med de 7.000 landmænd.
Strategi og forretningsplan for værditilvækst på landbrug
Ved egen forretningsudvikling er der behov for at sætte fokus på markedet og kundernes behov.
Workshop - demo
Hvordan sætter vi innovation på dagsordenen?
Forretningsmodeller – mængder og definitioner
Hvilke forretningsmuligheder og organisationsformer har producenterne i forbindelse med værditilvækst på deres landbrug?
Økologien og bønderne i de kommende år - mod nye visioner eller?
Hvilke udviklingsveje har de økologiske producenter?
Detailhandelens forbrugertyper og deres ”værdikøb”
Hvem er det, der køber vores produkter, og hvorfor?
Fødevareproducenter - Behov for sparring
Hvilken sparring skal rådgivning give værditilvæksterne?
Læringspunkter til demonstrationer
Læringspunkter til demonstrationer. Hvor skal fokus være?
Bannerreklame for webinar, LandbrugsAvisen
Tilmeldingsprocedure.
Inspirations-webinar til landmænd om Værditilvækst
Kend dine kundegrupper, salgskanaler og forbedre din forretning
Inspirations-webinar til landmænd om Værditilvækst
Kend din fremstillingspris på dine specialprodukter.
Inspirations-webinar til landmænd om Værditilvækst
Kend dine muligheder for kapitalfremskaffelse.
Inspirations-webinar til landmænd om Værditilvækst
Lav en god kontrakt.
Inspirations-webinar til landmænd om Værditilvækst
Nye trends og forretningsmuligheder.
Direkte afsætning i Holland. – De Eerste. Et familieforetagende med store ambitioner
Erfaringer fra udlandet omkring afsætning direkte til forbrugerne samt B2B.
Kortlægning af 571 værditilvækster
Kortlægning af 571 værditilvækster viser den geografiske spredning på stikprøven på 7000 landmænd som svarede på spørgeskemaet.
Skabelon til finansiering
Skabelon med forklarende tekst til finansiering.
Finansieringscase
Eksempel på finansiering. slideshow.
Risikovurdering af finansiering mv.
Risikovurdering i finansieringsmæssig sammenhæng.
Oversigt tilskudsmuligheder
Oversigt tilskudsmuligheder for værditilvækstere
Standardaftale med detailbutik
Skabelon til standardaftale med detailhandelsbutik. Hvilke forhold skal indgå?
Vejledning til standardaftale med detailbutik
I vejledningen kommenteres de punkter, som skal udfyldes i aftaleudkastet.
Indspil til INNO
Urban Farming
Business Boards ved 2 landmænd med værditilvækst
Business Boards til værditilvækster er afprøvet med stor effekt. Læs om procesforløbet og læringspunkterne.
Interessentanalysen
Spot dine vigtigste interessenter og udarbejd den rette involveringsstrategi
Fra faglighed til forretningsudvikling
Se omtale af uddannelsen for virksomhedsrådgivere.
Opstart uddannelsen Strategi & Forretningsudvikling
Med udgangspunkt i et effektkort afstemmer kursist og dennes leder forventningerne til eget og organisationens udbytte af uddannelsen.
Uddannelsen Strategi & Forretningsudvikling – Kollegial Sparring
Et af elementerne i uddannelsen er Action Learning, hvor deltagerne bringer deres nye viden i spil ved deres kunder.
Tværfaglig strategisk rådgivning og implementering
Understøtte virksomhedsrådgiverens møde med landmanden mv. Se bilag.
Implementering af Virksomhedsrådgivning
Møderække hos DLBR virksomhederne.
Implementering af Virksomhedsrådgivning
Inputs til værktøjskassen - Forberedelsesfasen.
Implementering af Virksomhedsrådgivning
Inputs til værktøjskassen. Følge op, sparre og sikre drift.
Implementering af Virksomhedsrådgivning
Inputs til værktøjskassen. Første kundekontakt.
Implementering af Virksomhedsrådgivning
Inputs til værktøjskassen. Løsningstilbud.
Implementering af Virksomhedsrådgivning
Inputs til værktøjskassen. Sætte holdet.
Implementering af Virksomhedsrådgivning
Inputs til forretningsplan.
Implementering af Virksomhedsrådgivning
Definere opgaven.
Implementering af Virksomhedsrådgivning
Inputs til strategi.
Implementering af Virksomhedsrådgivning
Inputs til dialogværktøjer og rådgivningsproces.
Implementering af Virksomhedsrådgivning
Værktøjskassen.
Implementering af Virksomhedsrådgivning
Virksomhedsrådgiverens værktøjskasse.
Seminar – Bestyrelsen i FOKUS, 28. februar 2013
Seminar med overskrifterne - Hvorfor bestyrelse og kom godt fra start samt Den strategiske tilgang fra bestyrelsen i dialogen med banken – et gensidigt partnerskab.
Indlæg Kvægkongressen 25. og 26. februar 2013
Leder, sæt dig for bordenden – for et Advisory Board
Workshop ARoS, 30. januar 2013
Workshop og netværk for ledere af virksomhedsrådgivere.
Netværksarrangement 4. november 2013 på Aarstiderne
Netværk for deltagere på virksomhedsrådgiveruddannelsen 2012/2013.
Indlæg på Økonomikonferencen 3.-4. oktober 2013
Indlæg af Mikael Vest, Vinderstrategi A/S Forretningsudvikling i praksis.
Demonstration af virksomhedsrådgivning hos Jysk Landbrugsforening
Virksomhedsrådgivning & Benchmarking 18. november 2013.
Præsentation af Virksomhedsrådgiver-værktøjskassen
Gefion Landboforening den 16. december 2013.
Interviewguide til landmænd og rådgivere
Interviewskabelon for opfølgning på caseforløb 2013 vedr. implementering af økonomistyring
Invitation til deltagelse i fokusgrupper
For Produktions- og Økonomistyring på kvægbedrifter
Sammenhæng mellem økonomi og strategi
Møde caselandmand og LandboThy 30. april 2013
Budgettet omsætter strategi til handlinger
Artikel i Magasinet Kvæg december 2013
Guideline til rådgivning af deltidslandmanden
En række interviews af deltidslandmænd og deltidsrådgivere vedrørende brug af regnskabs- & økonomiprodukter viser et stort behov for en bedre behovsafdækning, og ikke mindst at kunne lytte først og spørge bagefter
Mød uforberedt op – til gavn for din kunde
Guideline til rådgivere om behovsafdækning indenfor økonomistyring.
Behovsafdækning indenfor økonomistyring
Guideline og sammendrag af interviews med landmænd og rådgivere
Workshop II for deltagende DLBR-virksomheder
Dagsorden og slides. Guthenborg den 31. oktober 2013.
Workshop om Best Practice for Budgetopfølgning på resultat
Indbydelse til workshop den 9/10, 23/10 og 30/10 2013
Program til workshop
Workshop om Best Practice for budgetopfølgning på resultat den 9/10, 23/10 og 30/10 2013
Deltagerliste Workshop for Budgetopfølgning
Workshop for udvikling Best Practice for Budget og opfølgning på resultat. En møderække med 3 møder med udarbejdelse af Best Practice og tilhørende værktøjer
Præsentation af workshoppens indhold
Indhold og formål med workshop den 9/10 2013
Invitation/tilbud til kommende workshop
Program for kursus: Ø90 Økonomistyring, Budgetopfølgning - Workshop
Aftalebrev Djursland Landboforening
Aftale om brugertestforløbet ” Ø90 Budget – sådan, Budgetoverslag – afprøvning og bruger evaluering” og skabelon til testlandmændene
Brev til testlandmand
Djursland Landboforenings udsendte breve til testlandmænd
Spørgeramme og besvaret brugertest Ø90
Djursland Landboforenings brugertest Ø90 Budgetoverslag
Introbrev Ø90 Budget – sådan, Budgetoverslag, – afprøvning og brugerevaluering
Introbrev til LMO vedr. afprøvning af en ny type vejledning
Spørgeramme og besvaret brugertest Ø90
LMOs brugertest Ø90 Budgetoverslag
Møde med dommerpanel – BudgetMatch 17. december 2013
Præsentation af BudgetMatch, forløb og fastsættelse af evalueringskriterier
Indlæg i Lund vedr. virksomhedsrådgivning
Se PowerPoint fra møde i Lund 7. oktober 2013 vedr. virksomhedsrådgivning v. Ejnar Schultz.
Bestyrelsesmedlemmets personlige kvalifikationer
De syv dyder, der danner bestyrelsesmedlemmets personlige kvalifikationer.
Personlige udviklingstrin og dets betydning for bestyrelsesarbejdet
Denne artikel giver dig et ud af flere perspektiver på, hvor du kan finde ejerlederen og hvilke karakteristika du skal være opmærksom på.
Webinars om værditilvækst
Fem webinars, der beskriver forskellige udfordringer ved værditilvækst.
Forretningsmodel
Forretningsmodellen anvendes til at udfordre virksomheden på nye eller eksisterende værdiydelser. Når du laver en forretningsmodel, bliver du skarp på, hvem virksomhedens kunder er, hvilke værdiydelser der er brug for, og hvordan de produceres.
Artikel i Mark nr. 6 – juni 2013. Advisory board
Når virksomheden vækster, kan et advisory board hjælpe med udfordringerne.
Implementering af virksomhedsrådgivning
Virksomhedsrådgivning hos DLBR virksomhed.
Implementering Virksomhedsrådgivning
Inputs til implementering hos DLBR virksomhed.
Fokusgruppeinterview
Opsamling LandboSyd.
Hvor skal rådgivningen understøtte værditilvæksterne?
Erfaringsopsamling fra demonstration/rådgivningsforløb med LHN.
Budget og opfølgning på resultat – produktet til kunderne
Budget og opfølgning på resultat skal betragtes som ét samlet produkt, idet budgettet skal være lavet så det egner sig til resultatopfølgning.
Anvendelse af alternativer og steder
Budgetterings- og opfølgningsprocessen - best practice
Aktivitetsplan og Kundeaftaler
Priser i budget og analyser
Oplysningsskema fra MARK til ØKONOMI
Periodisering i budget og budgetopfølgning
Afstemning af lagre, intern omsætning mv.
Redaktionen
Notat vedr. udarbejdelse af værktøj – Majs på godt og ondt
Værktøjet giver økologiske landmænd svar på om majsdyrkning er økonomisk attraktivt på deres bedrift, på baggrund af forholdene i stald og mark.
Faktaark - Majs på godt og ondt – i mark og stald
”Majs på godt og ondt” er et værktøj, der værdisætter de mange faktorer, der påvirker markudbyttet af økologisk majs.
Eksempel på en værdikædeanalyse
To eksempler inden for værdikædeanalysen på hhv. kød og is.
Postkort - Forretningsudvikling i landbruget
Bliv en del af LinkedIn-gruppen ”Forretnings-udvikling i landbruget”.
Kommunikationsplan for Vækst og merværdi
Fælles tiltag
LinkedIn-gruppen Forretningsudvikling i landbruget
Print fra LinkedIn.
Afsluttende rapport
Forretningsudvik-ling i landbruget
Bliv en del af netværket i LinkedIn-gruppen og se fremad
Kapitalfremskaffelse til værditilvækst i landbrug
Generelt om kreditgivning af ny investeringer i værditilvækst landbrug
Kursus i Ø90 Økonomistyring
Workshop - Budget og -opfølgning på resultat - få lavet din egen virksomhedsinterne workshop.
Værktøjer til virksomhedsrådgivning
Virksomhedsrådgiverens værktøjskasse
Virksomhedsrådgiverens værktøjskasse er nu på gaden.